Sunday, December 5, 2010

NENEK

Tanggal 2 December 2010, nenek telah pergi meninggalkan kami.
Berita yang kami terima amat mengejutkan. Sangat-sangat x diduga.
Lebih hiba apabila kami (me, Armi and Oman) sedang berada di Singapura pada ketika itu.

Dalam perjalanan ke Airport, x terkira airmata kami gugur. Inilah kali ke dua aku melihat suami menangis. (Kali pertama masa Oman few days old). Aku tahu, berita ini sangat sukar diterima, sebab Armi bukan orang yang mudah menangis. Itulah nenek yang menjaga suamiku dari umurnya 1 hari sehingga dewasa. Itulah nenek yang membasuh kasut sekolahNya pada hujung minggu, itulah nenek yang akan membancuhkan Milo untuknya tiap kali dia pulang ke rumah dari Universiti, itulah nenek yang akan mengurut kakinya apabila terseliuh selepas bersukan, itulah nenek yang akan masakkan makanan kegemarannya, sambal ikan bilis tanpa diminta, itulah nenek.... yang sangat sayang akan cucunya itu.

Dan diri ini, kali pertama diperkenalkan kepada nenek, kami terus begitu mesra. Nenek selalu meminta daku datang ke rumah itu untuk berbual. Nenek sangat suka bercerita hal-hal agama dan kehidupan. Kadang-kadang nenek meluahkan perasaannya kepadaku. Perasaan risau seorang nenek dan berharap agar aku dapat menjaga dan menemani cucunya itu dalam susah atau senang. Nenek juga suka aku menemaninya tidur pada hujung minggu sambil nenek bercerita tetang kenangan-kenangan lamanya. Teringat sewaktu aku masih di universiti, aku jatuh sakit dijangkiti kuman, nenek terus meminta aku di bawa ke rumah itu dengan izin abah dan mamaku. Nenek kata biarlah nenek yang jaga, sebab mereka jauh. Nenek yang masakkan bubur, nenek bawa ke bilik atas, nenek suapkan. Kata Armi, nenek sayang sangat denganku. Macam cucu-cucunya yang lain.

Tatkala kami sampai ke halaman rumah, makin hiba perasaan ini. Irma terus meluru kepadaku, kami menangis teresak-esak. Nenek sudah seperti kawan baiknya. Neneklah tempat Irma bergurau dan bermanja. Irma pasti sedih. Tambahan pada ketika ini Irma sedang mengandung dan nenek tidak sempat untuk melihat bakal cicit keduanya itu.

Kemudian, aku peluk mama. Oh! mamalah orang yang pasti paling sedih, paling meratapi pemergian ibu kesayangannya itu. Nenek telah bersama-sama mama pada waktu susah dan senang. Nenek yang menjaga anak-anak mama ketika mama dan abah mencari rezeki. Nenek yang menjadi tempat mama mengadu semua keluh kesah.

Ketika Armi memeluk mamanya, aku melihat suamiku menangis teresak-esak seperti anak kecil. Hanya tuhan yang tahu, betapa pemergian nenek sangat-sangat dirasai oleh keluarga ini.

Nenek membesarkan 4 orang anak tanpa suami. Nenek bersawah padi menyara keluarga. Selepas mama berkahwin dengan abah, nenek tinggal dengan mama sehinggalah ke akhir hayat nenek. Abah, mama, Armi, Irma dan Adik memang sangat-sangat rapat dengan nenek. Kemudian hadir diriku dan Afie dalam keluarga ini. Kasih sayang nenek memang tiada tolok bandingannya.

Pada malam itu, anak-anak dan cucu-cucu nenek bergilir-gilir membacakan Surah Yasin di sisi jasad nenek sehinggalah Subuh keesokan harinya. Tiap kali kenangan menjelma, gugurlah air mata kami. Neneklah orang yang paling banyak berdoa untuk semua anak-anak dan cucu-cucunya. Pengorbanan dan jasa nenek akan kami kenang ke akhir hayat kami.

Apabila ditanya samada aku mahu memandikan jasad nenek. Aku terus mengangguk walaupun aku tak pasti yang aku akan kuat untuk melakukannya. Seumur hidup tidak pernah lagi aku memandikan mayat. Dan pada ketika waktunya tiba, aku bersama empat orang lagi cucu perempuan nenek memangku jasad nenek untuk dimandikan. Aku memangku kaki nenek. Tubuh nenek sangat sejuk.

Tatkala kain putih jarang menutupi muka nenek dibuka, aku sempat bertanya Ustazah. "ustazah, kalau mandikan mayat boleh menangis x, saya tak tahan" Ustazah pun berkata, "boleh nak. Untungnya nenek kamu. Ramai cucu-cucu yang meriba nenek dan mandikan nenek"... maka berderailah air mata kami sepanjang kami memandikan nenek dengan panduan dari ustazah. Sayu... teramat sayu. Melihat raut wajah nenek yang tenang. Kami bersihkan tubuh badan nenek. Tatkala aku menggosok lebut jari-jari kaki nenek, terngiang-ngiang suara nenek ketika kali terakhir kami bertemu nenek "Nuurill, jaga anak baik-baik na"...

Aku pasti, ketika itu, cucu-cucu nenek yang lain, masih-masing terkenangkan kenangan mereka bersama nenek.

Kami mandikan nenek bersih-bersih. Kami pusingkan badan nenek untuk mengosok bahagian belakang dengan lembut. Anak-anak perempuan serta menantu nenek menyiramkan air ke tubuh nya. Kami semua merasa memandikan nenek. Alhamdulillah.

Kemudian anak-anak dan cucu-cucu nenek mengkafankan nenek. Apabila selesai, tibalah saat kami ingin memberi kucupan terakhir buat nenek...
Ketika ini, anak-anak nenek, menantu-menantu nenek, cucu-cucu nenek, semuanya tak tertahan untuk mengalirkan air mata.

Nenek telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Sungai Kantan, Kajang pada hari Jumaat, 3hb Disember 2010. Kami bersyukur nenek pergi dengan tenang dan segalanya persiapan untuk majlis pengkebumian nenek berjalan lancar. Alhamdulillah. Terima kasih buat semua yang menolong, melawat, serta menyedekahkan Surah Yasin serta Al-Fatihah to arwah.

Dan hari ini, aku kembali bertugas di Singapura ditemani suami dan anak yang mana kami sangat saling memerlukan pada ketika ini, membawa seribu kenangan dan doa untuk arwah nenek di sana.

Moga jasad nenek dicucuri rahmat, ditempatkan bersama-sama mereka yang beriman. Kami akan ingat segala pesanan nenek dan jadi yang lebih baik seperti yang nenek harapkan.

Oman kalau ditanya, "Oman, Nyang mana?"... Oman akan jawab "Nyang, tido"....
satu hari nanti, Oman akan faham, sayang.

Kenangan bersama arwah (2007).

Buat nenek, Puan Sabaniah Ahmad, kami sangat-sangat rindukan nenek...
Al-Fatihah.



xoxo,
-mommaholicSuri-

19 comments:

  1. al fatihah...sbr eh kak.. Allah lebih sygkan dia..

    ReplyDelete
  2. Salam takziah from all of us.. sedih nya baca post awak kali ni.. sampai sy pun nangis sedih.. although sy tak pernah jumpa nenek, but i bet she must have been a wonderful mom, nenek & moyang to all of u..
    Semoga roh nenek berada disisi org2 yg beriman..

    ReplyDelete
  3. al-fatihah untuk nenek nuurill dan hubby... insyaALLAH, sekarang nenek nuurill sedang bahagia kat sana... amiin...

    ReplyDelete
  4. T_T Ya Allah, sedihnya..
    Terus teringat nenek Izu..T_T
    Kesian Armi, adik beradiknya..izu sgt faham sbb izu pon ada nenek, nenek pon dok skali kt umah mak izu, dialah yg jaga ktrg adik beradik...tk leh bygkn klu nenek izu dh tade nti..T_T

    Nway, takziah. Smg nenek ditempatkan dikalangan org yg beriman dan soleh. Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  5. Deepest condolence for you, Armi, Oman and in-laws.

    I would really recommend us, the family members to join during mandi mayat (depends on gender). The last thing that we could do to portray our respect. Also as a reminder to ourself to.

    Al-Fatihah.

    *Hugs for Nuurill*

    ReplyDelete
  6. Alfatihah... Takziah nuril... faham sgt perasaan nuril... Zura pun 'hilang' 2 nenek dlm tahun ni...

    Paling terasa bile tak dapat kucup tgn diaorg di hari raya... =( and no more lagi masakan diorg yg sedap2 kat kg... sedih....

    moga nuril and family tabah... takecare dear...

    ReplyDelete
  7. takziah Nuurill and Armi..
    Semoga Allah menempatkan arwah nenek di kalangan orang yang beriman..Amin..

    Sayu sungguh baca entry u kali ni..
    nak nangis plak..
    dah lah malam tadi mimpi nenek Nadia jgak..
    Nenek Nadia pun jaga Nadia ms since kecil..

    Semoga Nuurill and Armi tabah..

    ReplyDelete
  8. takziah untuk kak nurill and family.
    read your status on fb tapi xtahu spe yg meninggal.skrg dh terjawab. huhuhu.

    semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  9. Salam Nurill...takziah utk Nurill & Armi's family. Al-Fatihah utk nenek.

    ReplyDelete
  10. innalillahiwainnailaihirajiun..

    im very sorry to hear this news, nuurill. semoga u and family tabah menghadapi semua ni. insyaallah, i believe that nenek u will be placed among those who believe. amin.

    ReplyDelete
  11. Takziah buat nuuril sekeluarga..

    Semoga rohnya di kalangan orang2 beriman.. Amin..

    ReplyDelete
  12. Takziah & Al-Fatihah.

    Saya faham. Sbb saya juga di jaga nenek & atuk. Mereka juga sudah tiada.

    ReplyDelete
  13. takziah love...i can feel u babe...sedih i baca entry you ni..i lost my grandma too last month...sebaknya hati ni nak lepaskan..but Allah sayangkan diorg...tiap kali teringat kat nenek jangan nangis k...sedekahkan Al-Fatihah kat arwah...she's in a good hand now...takziah babe

    ReplyDelete
  14. cd rasa cam dah comment before this. tp takpe la.

    takziah buat nuril and family. arwah sangat beruntung ada u guys boleh mandikan and kafankan dia. moga arwah ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman. AMIN.

    ReplyDelete
  15. Takziah buat Nuurill dan family. Sayu dan sedih baca entry Nuurill. Insyallah, semoga arwah nenek di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Nuurill tahu tak, klu tak silap huspa ada satu entry Nuurill pasal selawat syifa yang arwah nenek suruh amalkan untuk kebahagiaan rumahtangga? sejak huspa baca entry Nuurill tu, huspa download selawat syifa dan amalkan tiap-tiap hari. Arwah bukan ja ajar cucu-cucunya, tp Nuurill dah sebarkan apa yang dia ajar pada kawan-kawan. Semoga Allah merahmati roh arwah nenek...

    ReplyDelete
  16. Al-Fatihah...

    Condolence to Armi, Nuurill & family (Sori terlambat comment this entry). Memang sangat sedih kehilangan org yg tersayang. Lagi2 org yg rapat sgt dgn kita. Sabar n bertabahlah ye. Yg penting skang, hadiahkan al-Fatihah dan surah Yassin selalu tanda kasih buat Nenek tercinta. Moga Jannah tempatnya. Insyaallah.

    I tgk FB Armi pun nmpk dia sgt sedih. Tapi takpe, Armi sudah ade 29 wonderful years spent with her. Mea jgn sedih2 sgt k, you kena kuat n bagi semangat kat Armi, support him to go through this phase. I know u can do it dear. Take care. *hugs*

    ReplyDelete
  17. TQ everyone for your kind words. Really appreciate it.

    Alhamdulillah, things getting better now. Memang betul, bila tiap-tiap malam bacakan Yasin untuk arwah, and bila rasa rindu dan teringat, kami baca Al-Fatihah, hati kami rasa tenang.

    Moga roh nenek tenang di sana. Moga nenek ditempatkan bersama-sama merekah yang dijanjikan jannah. Amin.

    Insya Allah, selagi terdaya, i'll be strong to support my loved ones.

    Al-Fatihah untuk semua ahli keluarga kita yang telah pergi sebelum ini.

    Thanks again.

    ReplyDelete
  18. al-Fatihah, sedih sgt baca entri nuurill ni, i felt like i was there with you. semoga rohnya ditempatkan di kalangan org beriman. be strong nuurill n armi!

    ReplyDelete

REMEMBER ME...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com